Čísla z Gazy

neděle 7. listopad 2010 17:07

• Po nedávném babím létě počasí pod psa. Ochladilo se a celý den lije jako z konve. Šedivé mraky beznadějně nízko nad obzorem a přestože vítr ustal, podzim ukazuje svoji odvrácenou tvář. Je-li k tomu člověk ještě nachlazen, nezbývá než místo nedělní procházky projít se po internetu.

Vzpomněl jsem si, nevím ani proč, na nedánou hysterii kolem lodi Mavi Marmara, která se snažila prolomit izraelskou námořní blokádu Pásma Gazy. A na celý ten mediální tyátr. V černobílém zobrazení byli Gazané vykreslení jako trpící oběti. A Izraelci? Je s podivem, že nemají na hlavě rohy a na nohou kopyta.

 

Nechme stranou zbytečné otázky. Třeba, proč mladí obyvatelé Pásma, když dokáží sestrojit fungující rakety, jež na druhé straně hraniční linie rozsévají smrt a zkázu, nepropůjčí svůj um něčemu užitečnějšímu. Dejme tomu pro zlepšení vlastního údělu. Je ale marné se takto ptát. Asi stejně jako zkoumat, proč někteří členové nejmenovaného menšinového etnika na nejmenovaném sídlišti nejmenovaného severočeského města používají jako topivo dřevo z podlahu vlastního bytu.

 

Ano, nechme stranou to, co tak jako tak neumíme změnit a podívejme se na jeden aspekt života obyvatel Gazy reálnou optikou.

 

Abychom se dostali „do obrazu“, musíme si nejprve říci, co je to COGAT. Zkratka názvu izraelského úřadu Koordinátora vládních aktivit na Teritoriích (území vně linie příměří z roku 1949). COGAT je součástí tamního ministerstva obrany, sídlí stejně jako tento resort v Tel Avivu a vydává týdenní přehledy, tzv. Crossing Status Weekly Reports. V nich uvádí podrobnosti o tom, co a v jakém množství bylo v tom kterém týdnu pozemní cestou z Izraele do Gazy importováno.

 

Aktuálně nejčerstvější je zpráva mapující poslední týden října 2010. Dozvídáme se z ní, že do Pásma byly v průběhu sledovaného období dopraveny materiální zásilky přes tři přechody – Erez a Karni v severní a Kerem Šalom v jižní části Pásma. Podívejme se nyní na přehled, z něhož je zřejmé, jakou měla tato pomoc pro obyvatele Gazy konkrétní podobu. Připomínám: v jednom jediném týdnu.

 

Pohonné hmoty

Motorová nafta pro dieselagregáty … 1 995 511 litrů

Benzin (pro pomocnou agenturu UNRWA) … 100 000 litrů

Plyn (pro domácí spotřebiče) … 691 tun

 

Zboží a materiál

Potravinářské dodávky:

Sušené mléko, dětská výživa … 8 nákladních vozidel

Zrní (pšenice) … 62

Sůl … 1

Kuchyňský olej … 19

Luštěniny … 13

Ovoce a zelenina … 90

Maso včetně kuřat a rybích produktů … 40

Mouka … 7

Mléčné výrobky … 35

Cukr … 4

Smíšené a doplňkové potravinářské zboží … 124

 

Ostatní:

Krmivo pro zvířata … 97

Keramický a instalační materiál … 59

Cement … 14

Železo … 2

Sklo a hliníkové profily … 8

Elektrické spotřebiče … 54

Domácí potřeby … 11

Agregáty … 80

Smíšené a doplňkové produkty a zboží … 32

Suroviny pro zemědělství … 26

Prostředky osobní hygieny … 28

Léky a zdravotnické vybavení … 15

Oděv a obuv … 36

Základní humanitární prostředky … 152

Celkem nákladních vozidel … 1 017 nákl. aut /týden

Celková hmotnost dodávek … 22 742 tun/týden

 

Ano, do Gazy bylo v posledním říjnovém týdnu vypraveno z Izraele 1017 nakladních aut, které obyvatelům Pásma přivezly zboží a materiál o celkové váze 22 742 tun.

 

A ještě jeden zajímavý údaj. Z uvedeného počtu nákadních aut jich mezinárodní organizace vypravily 61. „Zbytek“, tedy drtivou většinu (956), privátní sektor.

 

 

Závěr: Jsou informace, které se při pouhé pasivní konzumaci mediálního zpravodajství do našeho vědomí nedostanou. Když ale vyšetříme čas a zjistíme si skutečný stav věcí, jinými slovy pravdu, uděláme něco dost podstatného sami pro sebe – žádné médium s námi nebude moci manipulovat, neboť si dokážeme dát vše do správných souvislostí.

 

 

Lubomír Stejskal

Lubomír Stejskal

Lubomír Stejskal

Ročník 1956. Nejen internetový publicista, odkojený psaným i mluveným slovem, k jehož kultivované podobě chová hlubokou úctu. Vždyť ... na počátku bylo Slovo. Nejoblíbenější relax: Fotografování ryb pod hladinou Rudého moře. Od 11. 7. 2012 jsem aktivní na blogu iDNES.

REPUTACE AUTORA:
0,00