Doprava: Bodová statistika západočeským pohledem

středa 23. duben 2008 07:42

•   V minulých dnech se v médiích objevila  zajímavá čísla publikovaná  ministerstvem  dopravy. Jde o  obsáhlý přehled  týkající se postihování řidičských přestupků pomocí bodového systému, který byl u nás v nové podobě zaveden v polovině roku 2006.  Podívejme se, jak si v tomto porovnání stojí oba západočeské kraje, Plzeňský a Karlovarský.

 Dopravní odborníci, kteří znají situaci na silnicích jinde na našem kontinentu, shodně potvrzují, že čeští řidiči patří k nejhorším v Evropě. Sám mohu dosvědčit, že se to týká i srovnání s Kanadou. V této zemi mají následující pořekadlo: Pokud je nejvyšší povolená rychlost na dálnici devadesátka, široko daleko není vidět živáčka a vy přesto jedete 89 kilometrů za hodinu, jste určitě Kanaďan. Něco takového zní v českých poměrech jako pohádka. Sám jsem projel v Ontariu na sedadle spolujezdce stovky kilometrů a mohu potvrdit, že je to pravda. V Kanadě jsem nikdy na silnici nezažil pocit strachu. Znovu bát jsme se začal poté, co mě příbuzní odváželi z pražského letiště v Ruzyni směrem k Jižní spojce a dále do centra české metropole.


Vraťme se ale ze západní polokoule na západ Čech. Neúnosnou situaci, jistěže nejen zde, měl zlepšit bodový systém. Zaveden byl, jak si všichni dobře pamatujeme, před dvěma lety na začátku prázdnin. Po počátečním nadějném trendu a přechodně sníženém počtu zbytečně zmařených životů, jsme dnes takříkajíc na svém. Bezohledných pirátů za volantem rozhodně neubylo, spíše naopak. Statistika ministerstva dopravy říká, že od července 2006 do konce letošního března bylo v celé republice postiženo srážkou bodů téměř 551 tisíc řidičů. Z toho 4,7% v Plzeňském a 3,3% v Karlovarském kraji.


Výsledek je to na první pohled pro západní Čechy příznivý – představuje pouhých osm procent postižených řidičů. Ovšem radovat z něj se nemohou všichni, jelikož uvedená čísla jsou přece jenom poněkud zavádějící. Podíváme-li se totiž na počet řidičů postižených bodovým trestem v poměru všech majitelů řidičského oprávnění v příslušném kraji, vypadá statistika docela jinak. Mezi oběma samosprávnými celky na západě Čech je očividný rozdíl.


Karlovarský region skončil ve srovnání všech 14 krajů na nelichotivém druhém nejhorším místě hned za krajem Ústeckým, zatímco řidiči v Plzeňském kraji patří k nejméně postihovaným – umístili se na velmi dobrém dvanáctém místě. Vůbec nejvíce byli postiženi majitelé řidičských průkazů bodovou ztrátou vedle Českého Těšína v Kraslicích a v Aši. Kdo měl dosud pouze dojem, že pod Krušnými horami jezdí více lidí jako zvířátka, která slouží k přípravě pověstného českého národního jídla, získal k tomuto dojmu i důkaz.


Mimochodem: statistika také rozbila mýtus o tom, že ženy jsou horšími řidičkami. Bodově potrestána byla totiž každá dvacátá devátá, zatímco mezi muži by do pomyslné řady hanby musel vystoupit každý osmý.


Čísla jsou tedy známá – a mezi řádky předložené statistiky můžeme číst konstatování: Bodový systém z hlediska dopravní bezpečnosti se příliš neosvědčil. Otázka zní, jak postupovat dál. Je to jednoduché i složité zároveň. Pravdu má nejmenovaný dlouholetý řidič, kterého 19. 4. 2008 citoval Karlovarský deník: „Kdo jezdil slušně, jezdí dál, kdo dělal přestupky a blbnul, ten se svých chyb nevzdá.“ Teď už zbývá jen „maličkost“. Aby policie našla způsob, jak rozeznat jedny od druhých a ty druhé účinně postihovala.


Možná právě tím by se měli zabývat experti na ministerstvu dopravy a ve vedení policie. Protože především tudy, více než přes plošné zátahy na všechny, vede cesta ke zlepšení statistiky nehodovosti nejen v západočeském regionu.

•••

Lubomír Stejskal

Lubomír Stejskal

Lubomír Stejskal

Ročník 1956. Nejen internetový publicista, odkojený psaným i mluveným slovem, k jehož kultivované podobě chová hlubokou úctu. Vždyť ... na počátku bylo Slovo. Nejoblíbenější relax: Fotografování ryb pod hladinou Rudého moře. Od 11. 7. 2012 jsem aktivní na blogu iDNES.

REPUTACE AUTORA:
0,00